לתרומה
על אלומה
לתרומה

גופי סיוע כלליים – אישי, לימודי, כלכלי ועוד

דיקנאט – גוף שאחראי על רווחת הסטודנטים במוסד ועל זכויותיהם. גוף זה אחראי על תחומים רבים, חשוב מאוד להכיר אותם ולהשתמש במדורים השונים.

  • מרכז נגישות – מוסדות להשכלה גבוהה מחויבים להעניק שירותי תמיכה וסיוע לסטודנטים עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז. במרכז נגישות ניתן לקבל אבחנה וייעוץ לימודי, קורסים וסדנאות לשיפור כישורי למידה, ליווי ותמיכה אישיים וקבוצתיים במהלך הלימודים (למשל חונכויות ותגבורים), תמיכה רגשית ועוד.

סטודנטים אשר אובחנו כבעלי לקויות למידה ו/או בעלי הפרעות קשב וריכוז זכאים להשתמש בשירותים של מרכזי הנגישות. כמובן כי לכל מוסד ומרכז יש חוקים שונים ואופיין של מרכזי הנגישות שונה ובעל שירותים מגוונים אחרים. 

מרכז הנגישות דואג גם לסטודנטים בעלי מוגבלות פיזית או נפשית במגוון דרכים, המשתנים בין מוסד למוסד.

  • רווחת הסטודנטים – מדור זה רחב ויכול להתפרס בצורות שונות במוסדות השונים. לרוב אחראי על שירותי הדת של המוסד (בתי תפילה וכו'),הפעלת סדנאות ומתן כלים שונים כגון סדנאות לניהול זמן והכנה למבחנים. בנוסף, מדור זה אחראי על אכיפת זכויותיהם של אוכלוסיות שונות (משרתים/ות במילואים / סטודנטיות בהיריון וכו).
  • אוכלוסיות ייחודיות – מדור האחראי לתת מעטפת, מענה ואכיפת זכויותיהם של אוכלוסיות שונות כגון דור ראשון להשכלה גבוהה, יוצאי אתיופיה, בוגרי החינוך החרדי והחברה הערבית. בחלק מהמוסדות מדור זה יכול לעמוד בפני עצמו ולעיתים יתכן יהיה חלק ממדורים אחרים בתוך הדיקנאט. חשוב מאוד למשתייכים באוכלוסיות אלו להכיר את הרכז/ת מטעם המוסד שיכול לסייע רבות בבעיות אקדמאיות ואישיות.
  • מעורבות חברתית – מדור זה אחראי על המעורבות החברתית של הסטודנטים המעוניינים בכך המוסד, אם זה בקשרי עם כפרי סטודנטים, ניהול מלגות מעורבות חברתית תמורת נ"ז, תאי הסטודנטים השונים והפקת אירועים.
  • מלגות/סיוע כלכלי – בכל מוסד ישנו מדור (לרוב נמצא תחת הדיקנאט) שאחראי על ניהול המלגות הפנימיות של המוסד ומהווה איש קשר עם המלגות החיצוניות שעובדות עם מוסד הלימודים.
  • מעונות – לרוב ימצא בדיקנט אך לא תמיד, מדור זה אחראי על תפעול המעונות המוסד. אליהם ניגשים על מנת להירשם למעונות, תשלום, פניות וכו'. במוסד לימודים בו אין מעונות בתוך המוסד אך יש הסכם עם מעונות אחרים יהיה איש קשר מטעם המוסד הלימודים שדרכו ניתן לברר פרטים נוספים, פניות ועוד.

דיקן הסטודנטים – מרצה בכיר העוסק בסיוע לסטודנטים/ות בהשתלבותם במוסד לימודים, באמצעות מתן מענה לבעיות לימודיות, אישיות, כלכליות וחברתיות. ניתן לפנות לדיקן כאשר יש פגיעה בזכויות הסטודנטים, בקשיים אישיים, אקדמיים וחברתיים.

אגודת הסטודנטים – ארגון המוקם על ידי סטודנטים ומטרתו הוא לדאוג לזכויותיהם, רווחתם וטובתם של הסטודנטים. האגודה נבחרת על ידי הסטודנטים, פועלת לייצוגם, לשיפור זכויותיהם האקדמיות והאישיות, הקמה וארגון של פעילויות חברתיות, אירועים, מסיבות, ירידים ועוד.

סיוע אקדמי

דיקן/ראש חוג – בדרך כלל בראש המחלקה/חוג, ועוסק בניהול האקדמי שלה. ניתן לפנות אליו כאשר אין מענה ראוי או מספק מגורמים שונים בחוג או בפקולטה.

יועץ אקדמי – איש סגל אקדמי שתפקידו לסייע לסטודנטים בנושאים אקדמיים שונים כגון התייעצות בנושאים אקדמיים, בחירת קורסים, בניית מערכת שעות וכו'.

מזכירות הפקולטה/חוג – אחראי על הבירוקרטיה. ניתן לפנות לבירור נהלים, תיאום פגישות, בקשת הכוונה לגורמים רלוונטיים וכו'.

מרצה – אדם המועסק במוסד להשכלה גבוהה ומעביר ידע בתחום התמחותו לקהל סטודנטים.

מתרגל קורס – מסייע למרצה בהעברת החומר הנלמד, תוך שהוא מנגיש אותו בצורה ברורה וקלה להבנה עבור שאר הסטודנטים. תפקידו של המתרגל כולל גם תרגול החומר הנלמד, בדיקת עבודות, ופיתוח תכנים נוספים. המתרגל תורם רבות לחוויית הלמידה של הסטודנטים, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אישית ומהווה גשר חשוב בינם לבין צוות ההוראה.

סיוע מנהלי

מדור רישום וקבלה – מדור זה אחראי על ניהול כל ההיבטים הקשורים בקבלת מועמדים, החל מהיכרות עם תנאי הקבלה השונים, קבלת ובדיקת מסמכים, בחינת התאמתם לתנאי הקבלה ועד להודעה על קבלתם או דחייתם.

מדור שכר לימוד – המדור אחראי על כל הנושאים הכספיים למשל גובה שכר לימוד, תשלום בעזרת פיקדון, פיצול תשלומים וכו'.

פיתוח קריירה (במהלך ולאחר הלימודים)

מרכז לפיתוח קריירה – מרכז הקריירה מסייע לסטודנטים ולבוגרים במציאת תעסוקה ההולמת את כישוריהם באמצעות הנחיה והכשרה בתחומים שונים כגון: מציאת משרות סטודנט ומשרות לאחר התואר, כתיבת קורות חיים, הכנה לראיונות עבודה, ירדי תעסוקה וכו'.

הניסיון התעסוקתי לא פחות חשוב מהתואר עצמו. ניתן לרכוש ניסיון תעסוקתי במספר דרכים:

  • משרות סטודנט
  • התמחויות מעשיות
  • מלגות
  • יוזמות
  • למידה עצמאית

מומלץ מאוד לפנות למדור פיתוח קריירה בזמן הלימודים ולראות אילו משרות סטודנט יש להם להציע ו/או התמחויות.