לתרומה
על אלומה
לתרומה

מושגים באקדמיה שכדאי להכיר

סכם – שקלול של ממוצע ציון בחינת הבגרות וציון הבחינה הפסיכומטרית (או מבחן תי"ל / מבחן מימ"ד) של המועמד ללימודים אקדמיים. לכל תחום לימודים קיים ציון סכם מינימאלי לקבלה והוא משתנה ממוסד למוסד. לרוב, ניתן למצוא באתר הבית של המכללה\האוניברסיטה מחשבון בו אפשר יהיה לחשב את ציון הסכם שלך או לחילופין במהלך פגישת הייעוץ במוסד האקדמי שמעניין אותך.

כדאי לקרוא גם –

שנה אקדמית

השנה כוללת שני סמסטרים (סמסטר א׳ וב׳) ולפעמים גם שלושה (סמסטר קיץ), תלוי מסלול.

תקופת מבחנים – בסיום כל סמסטר ישנה תקופה האורכת כחודש בה יוצאים לחופש מהלימודים לטובת מבחנים ועבודות. לרוב, לכל מבחן יש שני מועדים (מועד א׳ ומועד ב׳). כל סטודנט רשאי לגשת לשני המועדים, לרוב הציון האחרון הוא הציון הקובע אלא אם כן צוין אחרת בסילבוס. בתקנון המוסד מופיע מי הזכאים לגשת למועד מיוחד (מועד ג׳).

*טיפ* במהלך תקופת המבחנים, תדרשו לגשת למספר מבחנים ו/או להגיש מספר עבודות סיום קורס. תקופה זו יכולה להיות עמוסה מאוד ולכן חשוב מאוד לנהל את הזמן נכון לאסוף את החומר שנלמד ולארגן אותו בתיקיות לפני סיום הסמסטר.

חופשת סמסטר – התקופה שבין סוף תקופת המבחנים לפתיחת השנה החדשה.

תוכנית לימודים

רשימת הקורסים שלומדים בתואר. בתוכנית הלימודים מופיעים כל קורסי החובה והבחירה ומספר נקודות הזכות שיש לעבור על מנת לקבל זכאות לתואר. תוכנית לימודים יכולה להשתנות בין שנה לשנה ולכן חשוב לשים לב לשינויים במידה ויש.

תואר דו חוגי – ראשון שמקנה ידע ומומחיות בשני תחומי לימוד שונים במקביל. במסגרת תואר זה, הסטודנטים לומדים קורסים משני חוגים שונים, תוך צבירת נקודות זכות הנדרשות לקבלת התואר.

קורס – בכל סמסטר ילמדו מספר הקורסים. קורס הוא למידה של נושא מסוים כגון "מבוא לסטטיסטיקה א" או "אנטומיה". הקורסים נלמדים בהיקפים שונים, לדוגמה יהיו קורסים שנלמדים במשך שעתיים אקדמיות  (שעה וחצי) מדי שבוע, ויהיו קורסים בהיקפים גדולים יותר כגון ארבע שעות אקדמיות מדי שבוע. בסוף כל סמסטר יש מבחן או עבודת סיכום לקורס (למעט קורסים שנתיים, בהם  יש מבחן / עבודה רק בסוף הסמסטר השני).

ישנם קורסים מסוימים הנחשבים לבסיס עבור קורסים מתקדמים יותר, כך שלא ניתן ללמוד את הקורס המתקדם ללא ציון "עובר" (60 ומעלה אלא אם כן צוין אחרת בסילבוס) בקורס הבסיס. ברוב מוסדות הלימוד, תכנית הלימודים בנויה כך שתלמדו כל קורס לפי רצף לימודי.

בניגוד לכך, באוניברסיטה הפתוחה תידרשו לבנות את תוכנית הלימודים ולכן חשוב לעשות זאת עם יועץ אקדמי כדי לא לפספס קורסים חשובים.

תקופת שינויים – בתקופה זו, בתחילת הסמסטר, ניתן לבצע שינויים במערכת השעות ובהרשמה של סטודנטים לקורסים. זוהי תקופה בת שבועיים (לרוב) בתחילת הסמסטר בה מערכת ההרשמה לקורסים פתוחה לשינויים. במהלך התקופה הזו, הסטודנטים יכולים להגיע לשיעורים לבחון את דרישותיהם, תוכן הלימוד, איכות ההוראה וכו', ולהחליט אם ברצונם להירשם לאותו קורס, או להוריד את שמם מרשימת הרשומים.

בתום תקופה זו, נקבעת מערכת השעות של הסטודנטים לסמסטר הקרוב ולא ניתן לבצע שינויים נוספים בהרשמה. חשוב לציין כי במהלך תקופה זו, הרשמה או אי הרשמה לא כרוכה בעלות כספית. כל מוסד פועל אחרת ובעל תקנון שונה באשר לאי הרשמה של קורס לאחר תום תקופת השינויים.

סילבוס – תכנית הקורס. בסילבוס מפורטים התכנים שיועברו במהלך הקורס ודרישות הקורס. הוא מהווה חוזה בין הסטודנטים למרצה. לעיתים המרצה עובר על הסילבוס בשיעור הראשון ומפרט על דרישות הקורס. בתחילת כל קורס מומלץ לעבור על הסילבוס, להבין מה דרישות הקורס ולשמור אותו על המחשב בתיקייה המיועדת לקורס.

נקודות זכות (נ"ז/נק"ז) – כל קורס מקנה נקודות זכות. נקודות הזכות קובעות את משקל ציון הקורס בגיליון הציונים והיקף השעות בו נלמד.

על מנת לקבל זכאות לתואר, יש להגיע לסף מסוים של נקודות זכות שנקבע מראש בתוכנית לימודים.

אתר קורס – פלטפורמה בה ניתן לצפות בתכני הקורס (מצגות, מאמרים ועד), בסילבוס, לקבל ולשלוח הודעות למרצה ולמתרגלים, להגיש עבודות ולקבל ציונים.

יחידות ושירותים באקדמיה

פקולטה – פקולטה היא סכם – שקלול של ממוצע ציון בחינת הבגרות וציון הבחינה הפסיכומטרית (או מבחן תי"ל / מבחן מימ"ד) של המועמד ללימודים אקדמיים. לכל תחום לימודים קיים ציון סכם מינימאלי לקבלה והוא משתנה ממוסד למוסד. לרוב, ניתן למצוא באתר הבית של המכללה\האוניברסיטה מחשבון בו אפשר יהיה לחשב את ציון הסכם שלך או לחילופין  במהלך פגישת הייעוץ במוסד האקדמי שמעניין אותך.

יחידה של אוניברסיטה העוסקת במחקר ובהוראה בתחום מסוים.

שעת קבלת קהל – שעה בה ניתן להתייעץ עם המרצה או המתרגל על חומר הלימוד וכו’. לפעמים יהיה צורך לתאם פגישה מראש עם המרצה/מתרגל ולפעמים שעת קבלת קהל היא קבועה מראש וניתן להגיע ללא תיאום.

ועדת משמעת – ועדת המשמעת היא הגורם המוסמך לדון בהפרת משמעת או בהפרה של תקנון המוסד. הועדה יכולה לזכות או להעניש סטודנט/ית אשר הואשם בהפרה שכזו. במקרה של זימון לועדת משמעת ניתן לפנות למזכירות הועדה על מנת להבין מה הזכויות ומה החובות ומי הגורם שיכול לסייע. במוסדות מסוימים ניתן לפנות לאגודת הסטודנטים לסיוע (עו"ד, ליווי בועדה, הכנה לועדה)

תקנון מוסד לימודים – רשימת הכללים, החובות והזכויות של הסטודנטים והמרצים. חשוב מאוד להכיר את התקנון על מנת להכיר את הזכויות והחובות כסטודנט/ית.

כרטיס סטודנט – תעודת הזהות הסטודנטיאלית. עם כרטיס זה ניתן להיכנס למוסד הלימודים, להשאיל ספרים מהספרייה וציוד ממחלקות שונות, להיכנס לאירועי תרבות ופנאי וליהנות מהטבות המיועדות לסטודנטים בלבד.

במידה ויש קשיים, חשוב לפנות למדור שכר לימוד ולבדוק אילו אפשרויות קיימות על מנת להקל על הנטל (למשל לפרוס ליותר תשלומים). בנוסף, במידה ויש קשיים כלכליים מומלץ להגיש בקשות למלגות שונות.