87 שיפור התמדה בהשכלה גבוהה המעגל האישי השתלבות אקדמית וחברתית במוסד הלימודים היא מרכיב משמעותי בהתמדה. השתלבות אקדמית מיטבית נובעת מהתאמה בין יכולותיו של הפרט והעניין שלו ובין תחום הלימודים שבחר. חוסר שביעות רצון מבחירת תחום הלימודים, חרטה על הבחירה או תחושה שההחלטה על התחום התקבלה ללא ידע מספק נמצאו כגורמים המזרזים נשירה. גם מידת המוכנות האקדמית של הסטודנט היא גורם משמעותי בהתמדה, וסטודנטים בעלי אוריינות נמוכה בעברית ובאנגלית וכישורים דיגיטליים נמוכיםהם בעלי סיכויי נשירה גבוהים יותר. סטודנטים מרקע סוציו-אקונומי נמוך וממערכות החינוך החרדית והערבית מגיעים לרוב מבתי ספר באיכות נמוכה או ללא לימודי ליבה, וסובלים מפערים בידע בתחומים אלו. השתלבות חברתית משמעה יצירת קשרים משמעותיים עם עמיתים ללימודים. סטודנטים שחשים תחושת שייכות למוסד הלימודים הם בעלי סיכויים טובים יותר לחוש תפקוד פסיכולוגי תקין ומוטיבציה גבוהה, להשיג תוצאות אקדמיות טובות יותר וליהנות מתחושת רווחה - גורמים שיגבירו את סיכוייהם להתמיד בלימודיהם. גם מאפיינים אישיים כסדר וארגון, מיומנויות למידה וניהול עצמי, חוסן אישי וכישורים חברתיים נמצאו משמעותיים להצלחה בלימודים אקדמיים. הפנויים למעורבות חברתית, פיתוח אישי, יצירת קשרים וטיפוח תחושת שייכות. שפרסמה הוועדה לקידום 2019 בדו"ח משנת הייטק של הות"ת צויין כי פערי ידע במקצועות המדעיים הם בין הגורמים המרכזיים לאחוזי הנשירה הגבוהים במקצועות אלו. עוד ציינה הוועדה כי דרישות הלימודים הגבוהות, הלחץ והעומס מצריכים מהמוסדות להעמיד לרשות הסטודנטים הזקוקים לכך תמיכה וליווי אישיים, בתחום הכספי ובתחום הלימודי. שיעור הסטודנטים החדשים שהתחילו את לימודיהם בשנת תש"פ והפסיקו ללמוד לקראת תשפ"א 6.6% 14.2% 4.7% 9.0% 11.1% 7.9% 10.8% 15.4% 5.3% 6.9% 5.6% 10.1% 0.0% 2.0% 4.0% 6.0% 8.0% 10.0% 12.0% 14.0% 16.0% 18.0% נשים יהודיות גברים ערבים נשים ערביות שאינן חרדיות גברים יהודים שאינם חרדים גברים חרדים נשים חרדיות שיעור הסטודנטים החדשים שהתחילו את לימודיהם בשנת תש "פ והפסיקו ל ו לקראת שפ "א מקצועות ההייטק מקצועות שאינם הייטק
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==