40 שנה | אלומה בשביל הצעירים.ות

61 הנגשת השכלה גבוהה דור ראשון להשכלה גבוהה שייכות שיעור הסטודנטים הערבים באקדמיה הישראלית שהם דור ראשון להשכלה גבוהה (אף אחד מהוריהם . בחברה 80% אינו בעל השכלה אקדמית) עומד על הבדואית הרוב המוחלט של הצעירים חיים בסביבה שבה מיעוט בלבד למד באקדמיה. במזרח ירושלים שיעור האקדמאים באוכלוסייה גבוה מעט ביחס ליתר החברה הערבית. מחקר עדכני שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה מצא כי מוקד השייכות העיקרי של צעירים ערבים הוא משפחתם. בתחתית מדרג השייכות שדירגו הצעירים הופיעה החברה הישראלית. בניגוד לצעירים יהודים לא חרדים, צעירים ערבים לא פוניםלרובלשירותצבאיאו לאומי. לאחרסיוםהתיכון, צעירים ערבים נדרשים לצאתמהמסגרותשל החברה הערבית אל החברה הישראלית. עליהם להתגבר על פערים שמקורם במערכת החינוך הנפרדת ולרוב שליטתם בשפה העברית הדבורה נמוכה. בהינתן גילם הצעיר, מערכות החינוך והקהילה הנפרדת שחוו כל חייהם, וכן הבדלי השפה, אין זה מפתיע שצעירים עשויים לחוש היעדר שייכות, שחשיבותה לכניסה לאקדמיה ולתעסוקה הוזכרה בפרקי המבוא. הערבים. הפערים בהישגים בבחינות הבגרות ובציוני הבחינה הפסיכומטרית, שהן תנאי לקבלה לתוכניות וחוגים מבוקשים מהווים חסם לאקדמיה. תושבי מזרח ירושלים חווים אתגרים נוספים בהשתלבות באקדמיה, בין היתר בשל העובדה כי רבים מהצעירים אינם נבחנים בבחינת הבגרות הישראלית ונדרשים להשלימה אם ברצונם להשתלב באקדמיה. צעירים המגיעים ממשפחות ללא רקע אקדמי מודעים פחות לאפשרויות העומדות בפניהם בעולם האקדמי, מתקשים יותר לנווט בנבכי הבירוקרטיה של האקדמיה והמלגות שהם עשויים להיות זכאים להן. קשיים אלה מצטלבים ומצטרפים לאתגרים הקשורים להיותם של רבים מהסטודנטים הערבים דור ראשון להשכלה. חסמים נוספים המקשים על שילובם של צעירים ערבים באקדמיה הישראלית הם שליטה לא מספקת בשפה העברית. יש לציין כי צעירים רבים מן הצעירים בחברה הערבית פונים ללימודים בחו"ל, ובפרט ברשות הפלסטינית ובירדן (בשנת מהסטודנטים הערבים לתואר ראשון 24%– כ 2018 למדו במוסדות בחו"ל). נראה כי מגמה זו היא ביטוי לאתגרי השפה, תנאי הקבלה והקשיים בתחושת השייכות למוסדות בישראל. שילוב לימודים ותפקידי חיים נוספים (גברים) לגברים בחברה ערבית ישנם אתגרים נוספים גדל שיעור 2018- ו 2000 ויחודיים. בין השנים 22.5%- הסטודנטיות החדשות מהחברה הערבית מ , גבוה מייצוגן היחסי באוכלוסייה; העלייה 35.6%- ל 11.6%- בקרב הגברים קטנה מזה באופן משמעותי (מ ). פער זה נובע בין השאר מפער לימודי 15.7%- ל גדול יותר ומדאגה לפרנסת המשפחה המוטלת על נוטים להשתלב בשוק 18 הגברים. צעירים ערבים בני התעסוקה ללאהכשרה, והמעברמתעסוקה להשכלה הוא קשה יותר, במיוחד אם הדרך כרוכה בהשלמה ובשנת מכינה. צעירים אלה גם נתונים בלחץ להרוויח כסף כתנאי לנישואין.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==