27 צעירים בישראל: מוביליות בצמתים של החלטה ומיצוי התפתחות חיובית בנעורים ובבגרות )PYD - Positive youth development( תקופת הבגרות נתפסת לרוב כתקופה סוערת וכטומנת סיכונים וסכנות. לצד זאת, חוויות התפתחותיות של גיל ההתבגרות והבגרות הצעירה הן גם אלה המזמנות הכנה אופטימלית למיצוי הפוטנציאל האנושי ולרווחתם הנפשית של כל צעיר וצעירה בבגרות. PYD - Positive( תפיסת ההתפתחות החיובית ), פותחה על ידי עובדים youth development בתחום קידום נוער במדינות מפותחות, לאור הצורך שלהם בעבודה המבוססת על חוזקות של בני הנוער, בין היתר בתוכניות של מניעת התפתחות של התנהגויות שליליות והתמקדות בהתפתחות חיים בריאים וחיוביים, העצמה ומיצוי פוטנציאל. המודל הותאם למדינות ברמתהכנסה נמוכה-בינונית ונמצא אפקטיבי. השימוש במסגרת עבודה זו נמצא בשימוש נרחב לאורך שנים ובמספר רב של מדינות. תפיסת ההתפתחות החיובית מתייחסת ליכולות, לכוחות ולהעדפות, וכן לתהליכי קבלת החלטות, ותחושת היכולת של צעירים, להשפיע על תפקודם .)agency( ועל מהלך אירועים בחייהם המודל מורכב מארבעה תחומי על: חשיפה להשכלה והכשרה – )ASSETS( נכסים פורמליים, מיומנויות חברתיות, קוגניטיביות ותקשורת בין אישית עמדות ותפיסות חיוביות – )AGENCY( אמצעוּת על העצמי ועל יכולת השפעה על העתיד והסביבה, יכולת התמדה ותפיסת עתיד חיובית השתתפות פעילה – )CONTRIBUTION( תרומה בתהליכים חברתיים, פעילות חיובית, וקשר חיובי ומשמעותי עם מבוגר )ENABELING ENVIRONMENT( סביבה מאפשרת חיבור ומחויבות לקשרים משפחתיים, אישיים וקבוצתיים, תחושה של סביבה דואגת, בטוחה ומצמיחה תוכניות המקדמות התפתחות חיובית של נוער תומכות בנוער בהקניית נכסים ומיומנויות .1 הנדרשים להם לשגשג. מחזקות את ההקשר הסביבתי כך שיתמוך .2 בתהליכים ההתפתחותיים מחזקות את תחושת היכולת של הנוער להשפיע .3 על עתידם ועל סביבתם.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==