23 צעירים בישראל: מוביליות בצמתים של החלטה ומיצוי איך זה קשור למוביליות? במדינות בהן יש מוביליות גבוהה הרקע המשפחתי של צעיר משפיע במעט על סיכויו למימוש עצמי והוא יכול לנוע בחופש רב במרחב האקדמי והתעסוקתי. מוביליות מניעה אדם מהסביבה המוכרת לו לסביבה חדשה. היכולת להרגיש שייך לסביבה, קשורה באופן הדוק להשגת יעדים, להצלחה ולרווחה. מחקרים שנערכו בארה"ב מצאו כי קיים קשר חזק בין תחושת השייכות לבין היכולת של סטודנטים להתמיד בלימודיהם. קבוצות מיעוט בקמפוס, חשו תחושת בדידות והדרה במוסד האקדמי. באותו אופן, מדיניות של גיוון והכלה במקומות עבודה, ישפרו את תחושת השייכות של עובדים מקבוצות גיוון ויגבירו את הסיכוי שלהם להשתלב ולהצליח. נמצא כי 2020 גם בסקר שביצעה אלומה בשנת תחושת השייכות למוסד תורמת באופן משמעותי להישגים ולהצלחה בלימודים. למה זה חשוב לנוער וצעירים? לתחושת שייכות יש חשיבות בהשתלבות בבית הספר, באקדמיה ובתעסוקה. החיבור לחברים לספסל הלימודים, לעמיתים ללימודים או לעבודה, תחושת ההערכה שהצעיר חש ומידת המעורבות החברתית שלו, תורמים לתחושת השייכות שלו למוסד או לארגון. תחושות של שייכות וגאווה על השתייכות לקבוצה הם גורמים מקדמים לרצון לקחת חלק בשירות צבאי, בתואר אקדמי ובתעסוקה ולפיכך על הסיכוי שלהם למוביליות חברתית. בניגוד לכך, תחושת ניכור מרחיקה ממעגלי התעסוקה והאקדמיה. תחושת שייכות מוגדרת כחוויה של מעורבות אישית במערכת, בה האדם מרגיש שהוא חלק בלתי נפרד מהסביבה. בהיררכיית הצרכים של מאסלו, הצורך בתחושת שייכות וזהות מדורג במקום השלישי לאחר צרכים פיזיולוגיים וביטחון פיזי. לדבריו, בהינתן סיפוק הצרכים הבסיסיים, אנשים ירגישו את הצורך בקרבה ובחיבור הבאים לידי ביטוי על ידי מקום ושיכות לקבוצה. צעירים העוסקים בגיבוש הזהות שלהם כחלק מתהליך קבלת ההחלטות בנוגע לעתידים נוגעים גם בהגדרת מעגלי השייכות שלהם. לצעירים יש מספר מעגלי זהות ושייכות: המשפחה, היישוב, הקבוצה האתנית, הקהילה הדתית, הזהות הלאומית ועוד. בישראל, בה רבים הפלגים הדתיים והאתניים, תחושת שייכות וזהות למעגלים הקרובים וניכור למעגלים הרחוקים, עשויים לשקף שסעים בין-חברתיים, היעדר שייכות לחברה הישראלית או קושי להשתלב בה. שייכות וזהות
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==