22 צעירים בישראל: מוביליות בצמתים של החלטה ומיצוי איך זה קשור למוביליות? צעירים בעלי תואר אקדמי הם בעלי סיכויים גבוהים משמעותית להיות מועסקים, לעבוד בעבודה התואמת את כישוריהם, ולהשתכר משכורת הולמת. בוגרי תואר ראשון שהם דור ראשון להשכלה גבוהה משפרים את סיכוייהם לנוע במעלה הסולם החברתי בהשוואה להוריהם. ההכרה בצרכים הייחודיים של צעירים אלה, חשובה כדי לאפשר להם למצות את ההשכלה לכדי מוביליות כלפי מעלה. למה זה חשוב לנוער וצעירים? רכישת השכלה אקדמית היא מקפצה משמעותית לעתיד הדורשת תכנון והערכות מוקדמת, כבר מגיל צעיר הסביבה הקרובה מעצבת את השאיפות והיעדים לעתיד. לרוב, מדובר בתהליך של "שכפול בין-דורי", כלומר, העתיד מעוצב בדומה למה שמוכר וידוע בסביבה הקרובה. צעירים שלהוריהם אין תואר אקדמי, מתמודדים עם אתגרים מרובים ב'מסע' לקראת השכלה גבוהה. למגוון ההזדמנויות, תהליך קבלת ההחלטות והלימודים בתקופת התיכון, יש השלכות ישירות על האפשרויות העומדות לצעירים בעתיד, אם הם אינם מתקיימים מתוך ידיעה והיכרות, הם לעיתים רבות – חסרים. עצם המחשבה ללמוד לימודים אקדמיים, למעשה פורצת את השכפול הבין-דורי, ולעיתים היא חסרה את הידע, המוכנות הנדרשת והתמיכה מהסביבה שיאפשרו תהליך קבלת החלטות מבוסס מידע, חקירה וניווט בתוך מערכת גדולה ולא מוכרת. צעירים שהם דור ראשון להשכלה גבוהה הם בעלי סיכוי גבוה יותר להיות חסרי עורף כלכלי משפחתי ותמיכה משפחתית וקהילתית במהלך תקופת הלימודים האקדמיים. צעירים אלה נמצאים בסיכון גבוה לנשירה. הם עשויים להיתקל בקשיים כלכליים במימון התואר ונאלצים לשלב עבודה במקביל ללימודיהם. חלקם נדרשים לסייע בפרנסת המשפחה ולהיות מרוחקים גיאוגרפית ממוסד הלימודים. פיתוח תפיסת עתיד, תחושת מסוגלות ומוטיבציה להשכלהגבוהה, חשוביםכברמגילצעיר. צעיריםשהם דור ראשון להשכלה נדרשים לתיווך וליווי המגשר על החסרים. אולם צעירים אלו מגיעים לרוב ללא ידע קודם על מוסדות להשכלה גבוהה, על זכויותיהם והמשאבים שניתן להיעזר בהם בתוך המוסד. בשנים האחרונות מוסדות להשכלה גבוהה בישראל מודעים לקשיים העומדים בפני סטודנטים שהם דור ראשון להשכלה גבוהה ומקדישים להם משאבים ייעודיים. לצד זאת, רבים מהצעירים שהם דור ראשון להשכלה שהגיעו לאקדמיה, הם בעלי מוטיבציה גבוהה מאוד להצלחה. אצל חלקם, השכלה גבוהה היא שאיפה של המשפחה, שמושקעים בה מאמצים רבים לאורך השנים מתוך הבנה שזאת הדרך למוביליות חברתית.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==