40 שנה | אלומה בשביל הצעירים.ות

21 צעירים בישראל: מוביליות בצמתים של החלטה ומיצוי איך זה קשור למוביליות? היכולת לרכוש הון אקדמי תלויה במידה רבה ברקע ממנו מגיעים הצעירים. הדבר מתחיל כבר בראשית החיים, בהתאם לטיב ואיכות בתי הספר, לחוגים ולפעילויות העשרה אליהם יכולים או לא יכולים ללכת, וכן הלאה. הון אקדמי מתייחס גם לתהליכים חברתיים המסייעים לצבור ידע ולקבל תמיכה, ייעוץ והכוונה לקראת הכניסה להשכלה גבוהה וגם בהתמודדויות במהלך הלימודים. משמעות נוספת להון האקדמי היא דמויות משמעותיות איתן ניתן להתייעץ בצמתים מרכזיות ומודלים לחיקוי בהצבת יעדים, עיצובו שאיפות, למידה והשכלה. הון אקדמי הוא דרך נוספת להעברה של הון חברתי והוא כולל את סך הרקע החינוכי וההתנסויות האקדמיות של הצעיר/ה. הון אקדמי קשור לאיכות הלמידה ולמשך הלמידה, והוא משמש כערוץ משמעותי להשגה וביסוס של מעמד חברתי. צעיר המוכוון להשכלה גבוהה, אשר אף אחד מהוריו שאינו בעל תואר אקדמי ממוסד להשכלה גבוהה, מוגדר כדור ראשון להשכלה גבוהה. הגדרה זו כרוכה לעיתים קרובות במאפיינים דמוגרפיים נוספים כמו הכנסה נמוכה והשתייכות לקבוצות מיעוט אתניות או דתיות. נמצא שהשכלת הורים היא מנבא משמעותי ביותר לסיכוי לרכישת השכלה גבוהה בדור הבא, גם בהתחשב במשתנים דמוגרפיים נוספים. על פי הלמ"ס סיכוייהם של צעירים שלפחות לאחד מהוריהם יש השכלה אקדמית לרכוש השכלה גבוהה, מהסיכויים של אלו שלהוריהם אין 2.8 גבוהים פי השכלה גבוהה. הון אקדמי דור ראשון להשכלה גבוהה למה זה חשוב לנוער וצעירים? לצבירה של הון אקדמי יש משמעות לאפשרויות ההשכלה והתעסוקה הנפתחות בפני צעירים הון אקדמי מקל על עמידה במבחנים פורמליים, כניסה לאקדמיה ובהשתלבות מוצלחת במסגרות לימוד.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==