18 צעירים בישראל: מוביליות בצמתים של החלטה ומיצוי שלהם. אף על פי כן, הסיכוי של צעירים מקבוצות מסוימות באוכלוסייה לסיים תואר אקדמי ולהשתלב במשרות בכירות, נמוך משמעותית ולכן גם הסיכויים שלהם למוביליות משמעותית נפגעים. עלינו לפעול כדי שלצעירים תעמוד הזכות והיכולת להתקדם בסולם החברתי, ללא תלות במאפייני הרקע שלהם. על-פי מדד הפורום הכלכלי העולמי, יחסית למדינות , הסיכוי של צעיר בישראל לשנות את OECD- ה מעמדו החברתי הוא נמוך. לכן, יש צורך בגופים תומכים, ובפעולות אקטיביות של עידוד ולווי על מנת להגדיל את הסיכויים של הצעירים למוביליות. הון תרבותי מבוסס על מוצרי תרבות ותוצריה המועבריםבין אחד לשני בעיקרעל ידי בני המשפחה, אך גם על ידי מערכת החינוך וסוכני חיברות אחרים. הון תרבותי כולל ידע, השכלה, מיומנויות והעדפות תרבותיות. הון תרבותי מאפשר שליטה במשאבים תרבותיים וגישה לחוגים תרבותיים חברתיים. הגישה למשאבים אלו דורשת שליטה בפרקטיקות חברתיות, התנהגותיות ומנהגים שהפרט אוסף וצובר במהלך החיים. הון תרבותי מאפשר השתלבות טובה בסביבה רצויה. הון תרבותי למה זה חשוב לנוער וצעירים? איך זה קשור למוביליות? להון התרבותי עמו מגיע הצעיר השפעה על צמתי קבלת החלטות והיכולת לנווט בין אפשרויות בחירה מגוונות. כך לדוגמא צעירים שהוריהם משכילים הם בעלי יתרון משום שהם מכירים את עולם ההשכלה ומסלולי לימוד שונים. נוסף על כך סביר שהציפיות מצעירים אלה בתחום ההשכלה יהיו גבוהות יותר. הון תרבותי כולל בין היתר חשיבה ביקורתית ויצירתית ומוטיבציה להצלחה וככזה הוא מסייע לצעירים בפיתוח ידע, כישורים ועמדות המוערכות במערכת ההשכלה והתעסוקה. הון תרבותי אינו מחולק באופן שוויוני היות והוא מושפע באופן ישיר מהרקע המשפחתי וסוכני חיברות נוספים הנוכחים בחיי הפרט. בהקשר להשכלה הגבוהה - מבחני הכניסה ודרישות ההצלחה של המערכת מקנה יתרון לצעירים שבאו מבתים האוחזים בהון תרבותי עשיר. נתוני הכניסה מתבססים במידה רבה על ההון התרבותי הנרכש מינקות וכולל- גישה למידע, משאבים, מודלים לחיקוי, תמיכה מהסביבה הקרובה וכן חשיפה לספרות ולתרבות. בעלי הון תרבותי יודעים לרוב לנצל ולמנף צמתי החלטה והזדמנויות להתקדמות והתפתחות. הון תרבותי מכיל מרכיבים רבים ומגוונים. בהקשר למוביליות חברתית המבוססת על השכלה גבוהה ותעסוקה איכותית כדאי להבחין ולתת את תשומת הלב ל: הון חברתי, הון חברתי מחבר והון חברתי מגשר, ולהון אקדמי.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==