40 שנה | אלומה בשביל הצעירים.ות

15 צעירים בישראל: מוביליות בצמתים של החלטה ומיצוי שתקופת הבגרות המתהווה מצטיינת בקיומה של חירות רבה יותר לצעירות ולצעירים. לאחר סיום בית הספר התיכון (ובישראל – לאחר השלמת שירותם הצבאי) הם משוחררים ממרותה של מסגרת מוסדית מחייבת. בהשוואה לשנות הנעורים, תקופת הבגרות המתהווה אינה "מוחזקת" והצעירים חופשיים לנווט בה ולבחור אתדרכם כרצונם. בו בזמן, הבגרותבשנים אלה היא עדיין יעד שלא הושג - לא על פי אמותמידה אובייקטיביות ולא על פי תחושות סובייקטיביות. לפי ארנט, תקופת הבגרות המתהווה מתאפיינת בתמורות רבות ובחיים של חקירה, המובילים להכרעות בעלות משמעות שמעצבות את העתיד. הוא מציין חמישה ממדים שמייחדים את שנות הבגרות המתהווה: בחינת הזהות האישית באמצעות חקירה עצמית - התנסות באפשרויות זהות שונות, במערכות יחסים ובעולם העבודה. הצעירים חוקרים מי הם ומה ירצו להיות בעתיד. תקופה דינאמית ומרובת שינויים, חוסר יציבות - הכרוכה בהתלבטויות ובתנודות חוזרות ונשנות בין אפשרויות של מגורים, תחומי עניין, מערכות יחסים ובני זוג. הכול נתון בתנועה ונידון לתחלופה. מידת המחויבויות לאנשים התמקדות בעצמי - אחרים היא מועטה בהשוואה לתקופות חיים אחרות. הצעירים חופשיים להתמקד בפיתוחם העצמי: בצרכים, בשאיפות וברצונותיהם האישיים. מצב מעבר שבו היחיד מצוי סיפּיוּת (לימינליות) - "בין לבין": הוא כבר אינו ילד אולם עדיין אינו מבוגר. אופטימיות ותקווה - כאשר צעירים ניצבים מול אופק פתוח של אפשרויות והזדמנויות. לצד האפשרויות הרבות ולצד האופטימיות שמלווה את תקופת הבגרות המתהווה, חשוב לציין ששנים אלה מקפלות בתוכן גם סיכונים לצעירים. מכיוון שמדובר בתקופה שאינה מוחזקת - לאחר סיום בית הספר התיכון והשירות בצבא - צעירים מוצאים את עצמם מחוץ למרותה של מסגרת מוסדית מחייבת. אורח חיים מובנה ומסודר מתחלף בחיים נטולי עוגנים, חיים שטומנים בחובם סכנה לתלישות ובלבול. לדוגמה, בתקופה זו שכיחותן של תופעות התמכרות מסוגים שונים גדולה יותר בהשוואה לתקופות אחרות. מחקרים מלמדים כמה חשוב לעודד צעירים להתנסות במגוון של עבודות ובתחומי לימוד בטרם יקבלו החלטות על עתידם, וכן מורים על הצורך ללוות צעירים בתהליך ההתנסות, כדי לסייע להם לבחון את הבחירות שביצעו ולהעריכן מחדש. מתוך כך עולה צורך להרחיב את הכלים שבאמצעותם יכולים צעירים ללמוד על עצמם ועל סביבתם, וכן מתבררת החשיבות בבניית מעטפת של תמיכה והכוונה בתקופה משמעותית זו שבה יוצאים לחיים עצמאיים. אלומה מעודדת צעירים בישראל להצטרף למעגלי העשייה ולמוקדי ההשפעה, מתוך הערכה ושמירה על זהותו, ערכיו ואורחות חייו הייחודיים של כל צעיר וצעירה: השתלבות בשירות, בהשכלה ובתעסוקה. מיצוי כישורים אישיים וחתירה למצוינות מהווה עבור צעירים בישראל הזדמנות לשיפור מוביליות חברתית מחד, והגברת תחושת השייכות לחברה הישראלית מאידך." מתוך חזון אלומה

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==