113 גשר לתעסוקה הולמת השכלה אתגר התעסוקה הראשונה שוק העבודה המודרני מאופיין בשינויים מואצים ובאוטומציה מוגברת, המביאים לעלייה בביקוש לעובדים בעלי מיומנויות גבוהות וניסיון תעסוקתי. דרישות אלו עשויות להיות חסם כניסה בקבלה לעבודה לבוגרי אקדמיה טריים. על פי נתוני המל"ג, מהמעסיקים בישראל מעידים כי יגייסו רק 40% מבוגרי האקדמיה לא 40%- עובדים בעלי ניסיון, ו 85% . עובדים בתחום התואם את תחום לימודיהם מהסטודנטים בישראל חשים כי התואר האקדמי לא הכין אותם לשוק התעסוקה. 2017-2018 , שכר ממוצע ברוטו לשעה, לפי תעודה אחרונה 89 ' ). תשואה מהשכלה ומניסיון בשוק העבודה בישראל. מכון טאוב. עמ 2021( . דבאוי, מ., אפשטיין, ג., וייס, א בשוק התעסוקה התחרותי של היום, צעירים חסרי ניסיון תעסוקתי מתקשים למצוא עבודה התואמת את השכלתם עם יציאתם מהאקדמיה. ניתן למדוד מידת התאמה בין עיסוק ובין לימודים אקדמיים בשני פרמטרים- הפרמטר הראשון נקרא תעסוקה הולמת השכלה. כלומר מהי מידת ההלימה בין תחום הלימודים אותו למדו צעירים לבין העיסוק שלהם. מצב בו קיימת אי הלימה נקרא אי התאמה אופקית. כך למשל בוגר תואר במדעי החיים שאינו עוסק בתחום לימודיו. הפרמטר השני, הוא האם השכלתם עודפת. השכלה עודפת היא מצב בו רמת ההשכלה של העובד עולה על הכישורים ועל הדרישות בתפקיד שהוא ממלא. מקרה זה קרוי אי התאמה אנכית. דוגמא לכך היא בוגר תואר ראשון אשר עובד בתפקיד הדורש תעודת בגרות בלבד. במצב כזה אין מיצוי מלא של ההשכלה, ולמעשה היא מהווה חסם להתפתחות ומוביליות עתידית. היא עשויה לפגוע בתפוקות ובשביעות הרצון של העובד. בדק אקדמאים 2019 מחקר שערך בנק ישראל בשנת בשני פרמטריםאלו ומצא כי השכלהעודפתמתואמת מזה של אקדמאים 17% - עם שכר שנתי הנמוך -כב העובדים במשרה התואמת את השכלתם. 36%- שיעור אי ההלימה בישראל עומד על כ מהאקדמאים והיא נמנית עם המדינות המובילות בשיעורםשל בעלי השכלה עודפת, העומד OECD- ב .32% על באזורי הפריפריה, ועבור סטודנטים מאוכלוסיות מסוימות, כגון ערבים, יוצאי אתיופיה, חרדים וצעירים עם מוגבלות, האתגר גדול אף יותר. צעירים שאינם מוצאים עבודה נאלצים להתפשר על תעסוקה שאינה דורשת תואר אקדמי. במקביל, בעשורים האחרונים מתועדת בישראל הגירה שלילית של צעירים משכילים מאזורי הפריפריה למרכז, ואחת הסיבות לכך היא הזדמנויות התעסוקה המוגבלות. תעסוקה הולמת השכלה
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==