לתרומה
על אלומה
לתרומה

צהלה | הפעילות בצהלה

איך הופכים את התהליך בצהלה למשמעותי כל כך עבור החניכים?
שלוש שנים זהו זמן ארוך במיוחד, בכל שבוע צריכים החונכים והחונכות בצהלה לפגוש את החניכים ולייצר עבורם פעילות שתהיה לא רק אטרקטיבית ומעניינת, אלא גם משמעותית ובעלת ערך חינוכי.

"המסע בצהלה" הוא כלי שפיתחנו על מנת לסייע לחונכים המתנדבים ולחונכות המתנדבות להתמקד ולכוון את התהליך הארוך אותו הם עוברים עם הקבוצה. אנו מדמים את התהליך בצהלה לרכס הרים בן שלוש פסגות.

בתשתית התהליך, בבסיס הרכס, מה שמהווה בסיס לתהליך כולו- זהו ביסוס הקשר עם החניכים ומקום החונך/ת. ביסוס הקשר כולל בניית אמון ובניית קבוצה וזהו תהליך ארוך, מתמשך ומתפתח. שלוש פסגות ההרים הן הנושאים המרכזיים שבהם אנו עוסקים בצהלה: העמקת תחושת השייכות לחברה הישראלית, ערכיות ועידוד מעורבות חברתית, העצמה ומסוגלות אישית.

המסע בצהלה הוא תהליך, לפיכך הוא דינאמי והוא לא בהכרח ליניארי. אנו בצהלה מציעים לחונכים והחונכות לבחון את התהליך אל מול מעורבות החניכים והחניכות בו. ישנן באופן טבעי תקופות בהן מעורבות החניכים הינה מוגבלת, למשל בתחילת התהליך, לאחר משברים בקבוצה או בתקופות של פרידה ארוכה יחסית (למשל, אחרי החופש הגדול). כאשר החניכים והחניכות מפגינים מעורבות ואקטיביות רבה יותר, אז ניתן לומר כי הם בשלב מתקדם יותר בתהליך.

"המסע בצהלה" הוא התפיסה המארגנת של הפעילות בצהלה, זהו איננו מתכון או מערך על פיו יש לפעול, אלא כלי עבור החונכות והחונכים להוביל את קבוצותיהם אל היעד.

  • אימוץ כיתה מאתגרת בשכבת י'
  • מתנדב מאמץ את הכיתה לתקופה של שלוש שנים מלאות
  • בכל שבוע מתקיים פגישה בנושאים ערכיים:
    • צה"ל- היסטוריה ואתגרים לעתיד
    • ארץ ישראל והיסטוריה ציונות
    • אזרחות טובה והתנהגות אזרחית
    • אתגרים אישיים ויכולת התמודדות עם קשיים
  • פעמיים בשנה יוצאת כל כיתה לטיול בשטח / למוזיאון / לבסיסי צה"ל
  • פעם בשנה מתקיים "יום צהלה" ארצי

תוצאות והישגים

91%
מהחניכים והחניכות בתוכנית מעידים על מוטיבציה גבוהה לשירות
71%
מהחניכים והחניכות בתכנית משתתפים בפעילות התנדבותית מועילה
84%
מהחניכים והחניכות התמידו בתוכנית עד סיום י"ב